“We dragen ideeën aan ter verbetering van de kwaliteit van leven van GGZ cliënten”

In gesprek met Ria:

Hoe ben jij bij het Ambassadeursproject betrokken geraakt?


Ik ben bij het Ambassadeursproject gekomen via Vereniging Cliëntenbelang
Amsterdam, alwaar deze functie werd uitgedacht door leden van het Groot MO Overleg in samenspraak met Dienst Zorg en Samenleven (tegenwoordig: Dienst Wonen Zorg en Samenleven). We wilden een brugfunctie realiseren van de Gemeente direct naar de cliënt toe omdat de gemeente deze onbereikbare doelgroepen niet kan bereiken. We dragen ideeën aan ter verbetering van de kwaliteit van leven van de GGZ Cliënten. Dat is mijn drive! Daarom ben ik met hart en ziel betrokken bij het GGZ Ambassadeursproject.

Wat is volgens jou de meerwaarde van de inzet van GGZ-ambassadeurs (voor de doelgroep, voor de gemeente, instellingen enz.)?

De meerwaarde voor alle partijen is dat de Ambassadeurs verbindingen legen en zaken van de gemeente betreffende de WMO beter hierdoor op instellingen en doelgroepen overkomen en op elkaar afgestemd worden. Dankzij het Ambassadeursproject komendingen en zaken naar boven die men bij de Gemeente niet had verwacht of waar niet aan werd gedacht. Dat geldt ook voor de Instellingen, die nu nog steeds niet weten waar ze bij de gemeente naar toe moeten om hun cliënten een paar dagen (vanuit een besloten afdeling met eigen bijdrage) op vakantie te kunnen laten gaan. Voor de doelgroepen is het belangrijk dat we er zijn. We adviseren ze, geven voorlichting over de WMO en MSS en het gemeentelijk beleid en wijzen ze de weg binnen de instellingen waar ze voor WMO voorzieningen moeten zijn om begeleiding te krijgen richting b.v. Het WMO Loket of andere voor hun belangrijke zaken. De Ambassadeurs spreken de taal van cliënten en weten het Gemeentelijke jargon te vertalen voor de doelgroep, in hun taal. Daarnaast leggen wij ook aan instellingen uit wat hun verantwoording hierin is. De beïnvloeding van de beeldvorming door de GGZ Ambassadeurs is van groot belang tot wederzijds inzichten en begrip.

Wat blijven knelpunten in het WMO-beleid?

De gemeente heeft toch niet genoeg geld gebudgetteerd voor de komende jaren ter uitvoering van het WMO beleid. Daarom worden niet alle GGZ Cliënten bij het MSS projecten evengoed geholpen aan b.v. de voorzieningen waar zij recht op hebben. De informatie vanuit DWZS naar de GGZ Ambassadeurs blijft te betreuren. Te laat horen we van mobiele WMO loketten of veranderingen in het WMO beleid /voorzieningen in zijn geheel. Dat de WMO nog steeds niet goed bekend is onder medewerkers en cliënten in instellingen is aan de toch niet gelukte campagne van de Gemeente te wijten. Ook al doen wij als Ambassadeurs goed ons best de WMO boodschap over te brengen aan deze doelgroepen. En de burgers worden helaas nog steeds door huisartsen en andere dokters, naar de verkeerde instanties gestuurd voor het aanvragen van WMO voorzieningen als Scootmobiel, Aanvullend Openbaar Vervoer en andere voor hen belangrijke voorzieningen. Er is nog veel werk aan de winkel!

Wat is jou toekomstvisioen voor GGZ-cliënten in onze samenleving?

Mijn toekomstvisie voor GGZ Cliënten is een betere kwaliteit van leven voor deze in de klinieken en in de woonwijk. Er is sinds Willem III de Krankzinnige wet heeft ingesteld in 1884 nog steeds op veel gebieden niet veel veranderd voor Cliënten in de Instellingen. Bij nog veel te veel medewerkers en Managers is het respect voor iemand met Psychisch Sociale problemen en Psychiatrische Ziektebeelden ver te zoeken. De verbale als ook de non-verbale bejegening is bar slecht en cliënten hebben weinig rechten in de instellingen. Ook wordt separeren ten onrechte wel gebruikt voor lastige cliënten. D
e manier van omgaan tussen verplegers(sters) en cliënten is beneden peil. Gelukkig heb je natuurlijk ook wel hulpverleners die wel goed met de cliënten omgaan. Mijn toekomstvisie is, dus gericht op meer rechten van cliënten in en buiten de klinieken.

Ria Antoinette Mulder

ria.mulder@hvoquerido.nl
ria.mulder@arkin.nl